понеділок, 24 листопада 2014 р.

Форми наукових досліджень

Форми наукових досліджень і участь учителів правознавства в їх проведенні Утвердження добрих традицій і пошуки нових, досконалих форм складання правознавства в школі — це і є дослідницька діяльність, у якій виявляється творчість учителя правознавства, а давно відо мо, що саме у творчості - його зростання. Учитель правознавства в школі — це активний борець із консерватизмом та формалізмом і водночас непримиренний супротивник безпідставних новацій. Бу си таким має кожен сучасний учитель правознавства, і до цього слід готуватися випускникові педагогічного інституту. Є кілька форм наукових досліджень, в яких участь учителів правознавства не тільки можлива, а й необхідна, оскільки є корисною для них. Першою такою формою є цілеспрямоване спостереження за процесом освоєння учнями програмового матеріалу з правознавства; другою — вивчення позитивного досвіду колег учителів-правознавців; третьою - участь у проведенні експерименту. Спостереження за тим, як учні на уроках правознавства оволодівають програмним матеріалом, - найпростіша форма досліджень, доступна і конче потрібна кожному вчителю правознавства, оскіль ки йому небайдуже, як учні засвоюють вимоги навчальної програми .І правознавства, чи встигають вони набувати необхідних умінь і навичок, інакше кажучи, наскільки успішно йде навчальний процес під його керівництвом. Дані таких спостережень дозволять учите лю правознавства своєчасно усувати недоліки. Мета спостереження може бути різною. В одних випадках до цільно поставити питання про ступінь засвоєння правових понять чи рівень правових знань, в інших - виникає потреба виявити вмін ня виділяти учнями головне в прочитаному матеріалі. У ході спос тереження на уроках учитель правознавства здійснює фіксацію від повідей учнів на його запитання, аналізує учнівські роботи — шкільні, домашні, контрольні, самостійні, тестові та ін. Результати спос тережень ретельно аналізуються, узагальнюються. На їх основі роб ляться висновки, які вкажуть на шляхи вдосконалення викладання правознавства у подальшій роботі вчителя. Важливо, щоб цю форму наукових досліджень учителі право знавства використовували протягом перших 5 років роботи в шко лі. Це дасть змогу уникнути помилок на першому етапі роботи вчи теля в школі. Значно вищою формою наукових досліджень є вивчення передо вого досвіду викладання правознавства колег-учителів. Метою та кого дослідження є вивчення, оцінка, узагальнення і поширення того нового, ефективного, що спостерігається в практиці викла дання правознавства. Причому можна вивчати як досвід одного вчителя, так і практику навчання діяльності вчителів школи, мі ста, області, вчителів-новаторів нашої країни. Об'єктом дослідження можуть бути або вся система викладання правознавства, або окремі її компоненти. Як правило, вивчення пе редового досвіду складається з трьох основних етапів (залежно від їх важливості): 1) спостереження над роботою вчителя право знавства або групою вчителів; 2) узагальнення набутих спосте режень; 3) поширення осмисленого досвіду у класах, в яких викла дає педагог, тобто впровадження його в практику діяльності вчителя або вчителів школи, міста, району, області. Зазначимо, що спостереження здійснюється безпосередньо на уроках. При цьому відомості для вивчення досвіду вчителя можна взяти з аналізу пись мових робіт учнів. Крім того, в осмисленні передового досвіду знач ну допомогу може надати сам учитель-новатор, розповівши про те, як він організовує процес навчання. На нашу думку, здобуті матеріали варто обговорити на засіданні методичних об'єднань чи методичних секцій і лише після цього ре комендувати для використання колегам-учителям школи. Наступною важливою формою підвищення кваліфікації учителя правознавства, як уже зазначалося вище, може стати його участь у проведенні науковцями чи ним самим експерименту. На початку експерименту складається програма, висувається гіпотеза (наукове припущення) ефективного навчання школярів, потім добирається необхідний дидактичний матеріал і програма його впровадження в навчальний процес. Для проведення експерименту обирається клас або два класи, де й здійснюється спостереження за новою методи кою чи методами викладання правознавства. Безпосередня участь учителя в експерименті збагачує його теоре тично і практично, зосереджує увагу на особливостях учительської майстерності, робить його уважним до раціональних й ефективних методів та прийомів навчання, крім того4, вчить бути самокритич ним до себе та своїх новітніх ідей. Курс «Методика викладання правознавства в школі», який ви кладається у вищих педагогічних навчальних закладах, передбачає залучення майбутніх учителів правознавства до участі в науковій роботі, її слід проводити у процесі оволодіння цим навчальним пред метом. Результати необхідно оголошувати на практичних заняттях чи наукових конференціях. Робота такого характеру може з успіхом здійснюватися також і в наукових гуртках навчального закладу.

Немає коментарів:

Дописати коментар