понеділок, 27 березня 2017 р.

Використання ІКТ при вивченні історії

Одним із вирішальних чинників модернізації системи освіти є створення нового покоління засобів навчання, які поєднують досягнення сучасної педагогічної науки з потужними дидактичними можливостями комп’ютерних технологій. Дидактичні можливості комп’ютерних технологій: Джерело інформації Диференційована організація навчального процесу Контроль за ступенем засвоєння інформації Регулювання темпу вивчення навчального предмету Забезпечення зворотних зв’язків Не слід забувати, що сучасні школярі із величезною цікавістю сприймають матеріал уроку, коли учитель застосовує ІКТ – такий урок набуває високої ефективності і полегшує сприймання для учнів. Основною метою використання ІКТ на уроці історії є досягнення поглибленого розуміння та осмислення навчального історичного матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного впливу історії на особистість учня, його перенесення у період вивчення. Все це відбувається за рахунок карт, схем, навчальних картин, відео- та аудіокоментарів, історичних фільмів, презентацій до уроку, які представлені в електронному варіанті. Вчитель, який планує використовувати ІКТ на своїх уроках, повинен знати, які форми організації роботи з використанням ІКТ вже визначені науковцями. Такими формами організації роботи з використанням ІКТ на уроках суспільствознавчих дисциплін є: 1) вивчення теми уроку учнями самостійно або в парах із допомогою певного програмного забезпечення. Це ж стосується і виконання певного завдання. Роль учителя при цьому – спрямування роботи, корекція діяльності учнів. Складність цього напряму полягає у тому, що не завжди вчителі-предметники мають вільний доступ до комп’ютерної техніки для одночасної роботи, принаймні, половини учнів класу; 2) використання на уроці мультимедійних можливостей комп’ютера, що слугує наочним посібником. Це найпоширеніша форма організації навчання із застосуванням комп’ютера на уроці історії. Ефективність і доступність цього напряму полягає у тому, що для оптимізації процесу навчання достатньо мати предметний кабінет, який обладнано комп’ютером і додатковим демонстраційним монітором; 3) використання Інтернету, компакт-дисків для виконання лабораторно-практичної роботи, проекту, написання реферату, виконання будь-якого творчого завдання; 4) проведення різноманітних опитувань, тестувань, тематичного оцінювання. При вивченні історії в Маковищанському НВО активно використовується ІКТ. І вчитель, і учні мають доступ до комп’ютера в кабінеті та комп’ютерів в кабінеті інформатики, що дає змогу проводити цікаві наповнені змістовним матеріалом уроки. Крім того в школі є мультимедійний проектор, який ми регулярно використовуємо при проведенні виховних загальношкільних заходів, для перегляду навчальних фільмів, в роботі клубу «Пошук», який є учасником дослідницьких історичних конкурсів. Можливості ІКТ, які використовує вчитель на таких уроках історіє є наступні: Вчитель може складати різні програмні продукти, які можна використовувати на різних етапах уроків; Використання вже розроблених іншими вчителями програмових матеріалів; Застосування баз даних та Інтернет-ресурсів, які дають змогу вдосконалити та підвищити ефективність навчального процесу та дозволяють перевірити знання та уміння учнів. При використанні комп’ютера на уроці обов’язково слід звертати на вікові особливості учнів, їх вподобання, адаптованість матеріалу, який вивчається на уроці, рівню підготовки конкретного класу. Не слід забувати при підготовці до уроку і про те, що навіть самий найкращий комп’ютер не замінить живого справжнього вчителя, тому час використання ІКТ на уроці повинно бути дозованим, без перевантаження учнів. Готуючись до кожного уроку Вікторія Вікторівна використовує не лише друковані розробки, а й можливості Інтернету, наприклад часто звертається до матеріалів, що розміщені на сайтах вчителів історії та правознавства. Дуже подобаються вчителю розробки уроків, та і взагалі наповнюваність сайту Методпортал http://metodportal.net/ , де можна знайти все до уроку, матеріали на сторінках Учительського он-лайн журналу, де вона також розмістила свої розробки уроків та презентацій. Часто використовує розробки та матеріалами сайту Історія в школі http://schoolhistory.at.ua/, де можна ознайомитися із цікавими книгами, матеріалами сайтів «Все для вчителя, батьків, учнів», «Освіта. юа», «Презентації для дітей», особисті сайти педагогів та ін.. Слід звернути увагу і на те, що і в самої вчительки є власний сайт, а також сторінка на шкільному сайті НВО. Кожен учитель повинен пам’ятати, що будь-який навчальний процес базується на використанні педагогічних технологій, тому ІКТ мають набути педагогічного змісту. Саме внаслідок використання ІКТ на уроках історії у кожного педагога збільшується можливість використання наочних матеріалів, також підвищується ефективність роботи учителя і учня. Не треба забувати, що під час використання ІКТ стає можливою організація проектної діяльності учнів під керівництвом учителя, спрямована на створення електронних навчальних продуктів, а ще змінюється ставлення до комп’ютера, учні починають сприймати його як інструмент для роботи, а не як цікаву іграшку. Саме під час підготовки до нового уроку учитель має визначитися, чи потрібно використовувати комп’ютер на даному уроці, на якому саме етапі уроку використання комп’ютера буде найбільш ефективним. Хоча комп’ютер можна використовуватися на всіх етапах навчального процесу: при поясненні нового матеріалу, узагальнення повторенні, перевірці та корекції знань, умінь та навичок школярів – але завжди потрібно пам’ятати про доцільність використання. Але у кожної сторони медалі є і свої мінуси. Комп’ютер ніколи не зможе повністю замінити учителя. Адже саме учитель може зацікавити учнів, викликати у них допитливість, завоювати довіру, тільки учитель може спрямувати увагу дітей на ті або інші важливі аспекти періоду, що вивчають учні, і лише тільки справжній педагог зможе відзначити старанність та знайти підхід до кожного учня індивідуально, а не до усіх загалом. Отже, завдяки поєднанню традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається зробити урок більш насиченим та цікавим, донести більше інформації до кожного учня. Вчитель історії Маковищанського НВО Чернявка Вікторія Вікторівна використовує ІКТ на різних етапах уроку. Це і актуалізація опорних знань учнів, і вивчення нового матеріалу, і проведення підсумкових та узагальнюючих уроків, уроків контролю та корекції знань учнів, при проведенні практичних занять. Слід звернути увагу на те, що досить часто на уроках історії вчитель має змогу використовувати матеріали в он-лайн режимі. На уроках використовуються як комп’ютер, ДВД, мультимедійний проектор, телевізор. Учні знайомляться з наступними ресурсами: - презентаціями, - документальними, навчальними фільмами, мультфільмами, -відеопрезентаціями, - фотоматеріалами, -аудіофайлами та ін.. В кабінеті історії створено фільмотеку з навчальних фільмів, які використовуються не лише на уроках історії, а при проведенні виховних загальношкільних заходів. Це багатосерійний документальний фільм «Неизвестная война», «Країна. Історія українських земель» (цикл навчальноосвітніх фільмів), «Трипільська культура», «Ремесла Київської Русі», «Хресна хода Василя Стуса», «Олександр Македонський» та ін.. Так при вивченні історії України в 5 класі вчитель використовує наступні презентації «Історія і фольклор. Усні джерела», «Книги та мініатюри», «Рік-століття-тисячоліття-ера», «Києво-Печерська Лавра», «Визначні місця України», «Звідки і як історики довідуються про минуле» та ін.. Для розвитку вміння аналізувати та порівнювати вчитель використовує окремі серії циклу навчально освітніх фільмів «Країна. Історія українських земель». При вивченні тем в 6 класі використовуються наступні презентації «Природа і населення Давньої Греції», «Східний похід Александра Македонського», «Фінікія», «Архітектура Давньої Греції», «Культура та релігія Давнього Китаю», «Давня Індія», «Релігія Стародавнього Єгипту» та багато ін.. Одним з напрямків використання ІКТ є розміщення довідкових матеріалів, завдань вікторин, результатів проведених заходів на шкільному сайті. Зокрема, це переліки визначних місць в історії України, завдання вікторини «Юний правознавець», вікторини на кращого знавця історії та ін.. Саме такий вид роботи ще більш зацікавлює дітей до пошуку інформації, участі в учнівських проектах. Не можна не згадати і про використання ІКТ в роботі шкільного клубу «Пошук». Так учні - учасники клубу вивчають історію нашого села, беруть участь у Всеукраїнському конкурсі «Врятувати від забуття». Крім того учні НВО беруть участь і в інших історичних конкурсах, зокрема, це «Історія міст і сіл України», «Топоніміка і історія освіти рідного краю». Активно використовується ІКТ і під час проведення позакласних та виховних заходів з історії в Маковищанському НВО. У виховній роботі використовуємо ІКТ під час проведення виховних годин, годин спілкування, загальношкільних виховних заходів та ін.. Так це презентації розроблених учнівських проектів «Доторкнімося до народних джерел», «Новорічні традиції українського народу» та ін.. Під час проведення виховних заходів використовуються наступні презентації «Голодомор. Кому це було потрібно», «Визволення України від фашистських загарбників», «А над Україною вишивка пливе», «Гарбузові іменини», «Великдень всіх нас на гостини просить», «9 листопада - День української писемності», «Небезпека в школі», «Небезпечні ситуації на дорогах», «Тарас Шевченко - і генії були дітьми», ін. Таке унаочнення робить виховний захід неповторним, інформаційним, цікавим для слухачів та глядачів. Тому, на нашу думку, використання ІКТ на уроках історії сприяє кращому запам’ятовуванню навчального матеріалу, їх систематичне використання підвищує продуктивність навчання. Всі ключові ідеї теми можна подати наочно, систематизовано. При вивченні нового матеріалу презентації унаочнюють матеріал, розповідь вчителя, що сприяє свідомому запам’ятовуванню матеріалу. Атмосфера на уроках, на яких вчитель використовує ІКТ, є більш емоційною, доброзичливою, близькою для дітей. При презентації учнівських робіт учні оперують обробленою ними інформацією і поданою у зручній для учнів формі. Саме при такому опрацюванні в учнів навчальний матеріал відкладається не на короткий термін, а потрапляє в розряд довготривалої інформації. Тому, зважаючи на все вище сказане, можна рекомендувати вчителям, які використовують ІКТ на своїх уроках, наступне: Перш, ніж використовувати ІКТ на уроках вчитель повинен бути до цього готовий психологічно. Комп’ютерна техніка не завжди буває надійною, тому рівень володіння педагога комп’ютером повинен бути на належному рівні. Під час уроку досить часто приходиться коригувати і навчальний матеріал, і сам хід уроку у зв’язку з не завжди надійною роботою техніки. Вчитель повинен навчитись швидко реагувати на такі моменти. Комп’ютер не може замінити вчителя на 100%. Не слід забувати, що учні повинні ставитись до ІКТ на уроці не як до розваги, а як до різновиду роботи.

Немає коментарів:

Дописати коментар