понеділок, 27 березня 2017 р.

Моделювання уроку історії спрямованого на формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів

Моделювання уроку історії спрямованого на формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів Доброго дня, шановні колеги, сьогодні дозвольте мені продемонструвати вам декілька методів які я використовую на своїх уроках для реалізації свого проблемного питання « Підготовка конкурентоспроможної особистості шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках суспільствознавчого циклу» Приводом для обрання даної теми стало те, що у ХХІ ст. майбутні громадяни «суспільства цифрової доби» потребують розвинутих вмінь й навичок пошуку, обробки і представлення інформації за допомогою цифрових інструментів. В Державному стандарті базової й повної загальної середньої освіти інформаційно-комунікаційній компетентності учнів приділено особливу увагу. Мета мого даного виступу полягає у виокремленні основних принципів моделювання уроку, спрямованого на формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів; встановленні зв’язку між інформаційно-комунікаційними технологіями та методами й формами навчання; визначенні основних критеріїв, за якими можна оцінити спрямованість уроку на формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів. Я спробую наочно вам показати зв’язок між конкретними інформаційно-комунікаційними технологіями та відповідними формами навчання (див. табл. 1). За основу встановлення відповідного зв’язку ми взяли одну з найбільш поширених класифікацій форм навчання за кількістю учнів. Названі в другій колонці таблиці інформаційно-комунікаційні технології подаються тільки в якості прикладу, й не служать вичерпним чи повним переліком інформаційно-комунікаційних технологій, які можуть бути використані в навчальному процесі. № 1 Зв’язок між інформаційно-комунікаційними технологіями та формами навчання Індивідуальна - Power Point, Word, Excel, Publisher Групова - Padlet, WikiWall,RealTimeBoard,OneDrive, Google Drive, Google Maps, Google Groupes, Bubbl.us, Dableboard, Google + Фронтальна - Power Point, Word, Excel, Publisher Для застосування індивідуальної й фронтальної форми навчання, за наявності комп’ютера в класі й проектора, я можу використати одні й ті ж самі інформаційно-комунікаційні технології. Проте, для організації роботи в групі використовую інформаційно-комунікаційні технології, технічні характеристики яких дозволяють школярам працювати над спільним продуктом. Головна перевага використання подібних інформаційно-комунікаційних технологій в процесі організації навчання полягає в тому, що у вчителя з’являється можливість застосувати групову форму навчання учнів в позаурочний час, наприклад, під час виконання домашнього завдання, що зробити в умовах традиційної системи організації навчання дуже складно. Крім того, найбільш важливим моментом в цьому процесі, є кооперативний характер роботи учнів над спільним продуктом, який повністю ґрунтується на позитивній взаємозалежності між учнями. Адже згадані в таблиці мережеві сервіси WikiWall, Padlet, RealTimeBoard, які призначені для створення електронної стіни, дозволяють одночасно працювати над спільним продуктом необмеженій групі користувачів. Також в процесі планування навчального процесу, який в сучасних умовах не обмежується тільки проведенням уроку, повинен встановити зв’язок між методами навчання, які він має намір використати, та відповідними інформаційно-комунікаційними технологіями, що зможуть стати основою застосування відповідного методу. (див. №2). Зверніть увагу на дошку де представлена таблиця відповідності методів і інформаційно-комунікаційних технологій №2 Зв’язок між інформаційно-комунікаційними технологіями та методами навчання Пояснювально-ілюстративний - Power Point, Word, Excel, Publisher, OneNote, Panoramio, SmartBoard Репродуктивний - Power Point, Word, Excel, Publisher, Wikimapia, Picasa Метод проблемного викладу матеріалу - Freemind, Bubbl.us, RealTimeBoard Частково-пошуковий - Del.icio. us, Bobrdobr.ru, YouTube Дослідницький - Google, Ukr.net, Yandex та інші пошукові системи Метод проектів - Twiddla, Blogger, Google-sites, School Champion (Edukit), Ucoz, Googleartprogect Дискусія - Google+, Facebook, Twitter, Yammer та інші соціальні мережі Давайте подивимось як працюють деякі інформаційно-комунікаційні технології на задоволення потреб певних методів навчання на різних етапах уроку: Наприклад, на етапі перевірки домашнього завдання, чи рефлексії можна використати для частини класу індивідуальну роботу в програмі Test W2з іншою частиною класу можна провести фронтальну бесіду, чи диктант використовуючи програму Power Point або будь який відео програвач. На етапі вивчення нової теми вчитель може запропонувати учням використати методи пояснювально-ілюстративний , частково-пошуковий, дослідницький чи метод проектів. Оскільки в процесі навчання дискусія розглядається як ціла група методів, що дозволяє найбільш ефективно впливати на процес формування предметної компетентності учнів, в цій частині ми спробуємо визначити дидактичний потенціал інформаційно-комунікаційних технологій саме для організації навчальної дискусії. Найпростіший варіант ‒ це створення в соціальній мережі віртуальної навчальної спільноти,учасники якої будуть об’єднані спільною ідеєю, метою й атмосферою навчання, і, в якій навчальний процес буде здійснюватися на основі діалогу й кооперативного характеру діяльності учнів. Віртуальну навчальну спільноту можна розглядати як специфічне навчальне середовище, або ж своєрідний віртуальний клас, що має принципово нові дидактичні можливості та створює умови для досягнення учнями високих навчальних результатів. Найпоширенішим і найпростішим варіантом застосування віртуальної навчальної спільноти у навчанні є їх використання для проведення дискусій з питань, які обговорювались на уроці, але за недостатністю часу чи інформованості її учасників, так і не були розкриті в повному обсязі. Обговорення проблеми у спільноті дає учням можливість більш ґрунтовно дослідити питання, обговорити всі нюанси теми, відшукати в літературі чи Інтернеті переконливі аргументи для підкріплення власної позиції. Оскільки проведення дискусії не обмежено часом, то в учнів є можливість повертатися до неї через деякий час у разі ознайомлення з новими фактами, які могли б змусити опонентів змінити свою точку зору. Ще однією перевагою даної технології навчання є те, що її можна використовувати дистанційно, тобто не переривати навчальний процес у випадку, коли відвідування школи учнями є неможливим,чи небезпечним в результаті різних обставин.

Немає коментарів:

Дописати коментар